010 - 840 27 76 info@kraamzorghethartje.nl

Voeding & Zwangerschap

Gezondheid van jou en je baby.

Wat is goede voeding en wat kun je beter mijden tijdens de zwangerschap?

Neem geen rauw vlees of vleeswaren gemaakt van rauw vlees.Verhit rauw vlees door en door. Zo dood je eventuele ziekmakers zoals Toxoplasma gondii.

Rauw vlees (tartaar, carpaccio, half doorbakken biefstuk) Rauwe, gerookte of gedroogde vleeswaren* (filet americain, ossenworst, theeworst, boerenmetworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, parmaham, salami, cervelaat)
Leverproducten zit veel vitamine A. Te veel vitamine A verhoogt de kans op aangeboren afwijkingen. Je krijgt niet te veel vitamine A binnen als je lever en leverproducten vermijdt. Een enkele keer leversmeerworst of leverpaté kan wel. Neem dan maximaal een boterham met dit beleg op een dag. Lever,Leversmeerworst of leverpaté.
Geen rauwe vis (waaronder haring en sushi), of gerookte kant-en-klare vis uit de koeling. Deze kan de Listeria-bacterie bevatten zitten. Vis is heel gezond, maar sommige soorten kunnen zware metalen bevatten. Eet daarom geen roofvissen en niet meer dan 2 porties vette vis per week en varieer met vissoorten. Verhit ze altijd goed.|
Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling
(gerookte zalm, makreel), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking
Sushi met rauwe vis en rauwe haring
Rauwe schaal- en schelpdieren
(kreeft, garnalen, krab, mosselen, oesters, coquilles, kokkels)
Roofvissen
(zwaardvis, tonijn, haai, koningsmakreel). Tonijn uit blik is geen probleem.
Wilde paling en wolhandkrab
uit Nederlandse wateren. De meeste paling in de supermarkt is kweekpaling en is veilig.

Maximaal 2x per week.

Vette vis (makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines, forel). Verhit deze vis altijd door en door. Haring kun je eten als je het goed verhit of als het uit blik komt.

 

Zuivel en eieren

Eet geen kaas gemaakt van rauwe melk. Deze kan de Listeria-bacterie bevatten en dat kan schadelijk zijn voor de baby in je buik.

Kaas gemaakt van rauwe melk, zoals sommige soorten zachte (buitenlandse) kazen. Op het etiket staat dan ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’. De meeste kazen zijn gemaakt van verhitte melk, zoals veel harde kazen, mozzarella en feta. Deze kun je wel gewoon eten.
Rauwe eieren en producten met rauwe eieren, zoals zelfgemaakte mayonaise of zelfgemaakte tiramisu. Uit de supermarkt zijn deze producten wel veilig. Let bij tiramisu op dat er geen alcohol inzit.
Rauwe melk. Melk uit de supermarkt is gepasteuriseerd of gesteriliseerd en kan geen kwaad.

Dranken

Drie koppen zwarte of groene thee past in een gezond voedingspatroon. Wissel (kruiden)thee af met andere dranken, zoals water.

Drink geen Alcohol !

  • Dranken met veel cafeïne (koffie of energiedrankjes) Maximaal 1 per dag,
  • Venkelthee en anijsthee 1 à 2 glazen per dag
  • Zoethoutthee 1 à 2 glazen per dag

Kruiden

In kruiden zitten plantengifstoffen (aromastoffen) die in grote hoeveelheden schadelijk kunnen zijn. Ook in kruidenpreparaten zijn de kruiden erg geconcentreerd, en zijn daarom niet goed voor je baby.

Kruidenpreparaten (pillen) en etherische olie van kruiden, niet gebruiken.
Keukenkruiden: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper. Gebruik niet te veel van deze kruiden.

Overig

Bij misselijkheid wordt weleens kalebaskalk (pimba) geadviseerd. Dat is geen goed idee: de grote hoeveelheid lood in kalebasmelk is schadelijk voor je baby. Drop verhoogt je bloeddruk. Bij een hoge bloeddruk komen minder voedingsstoffen en zuurstof door de placenta.

Kalebaskalk (pimba) : Neem niet
Drop: Maximaal 2-3 per dag

* Dit product kun je wel eten als je het goed verhit.

 

Translate »