010 - 840 27 76 info@kraamzorghethartje.nl

Voeding & borstvoeding

Wanneer je borstvoeding geeft eet je gewoon gezond en gevarieerd volgens de Schijf van Vijf. Voor het aanmaken van de moedermelk heeft je lichaam meer energie en voedingsstoffen nodig dan normaal. Je hebt dus iets meer eten nodig.

Ook als je borstvoeding geeft eet je volgens de Schijf van Vijf

Als je gevarieerd eet volgens de Schijf van Vijf, dan krijg je voldoende goede voedingsstoffen binnen. Voedingsstoffen zijn eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen. Varieer vooral volop met groente en fruit om alle voedingsstoffen die daarin zitten binnen te krijgen. Kies verspreid over de week voor verschillende soorten. Het is ook goed om af te wisselen tussen vis, peulvruchten, vlees en ei.

Meer eten in de periode dat je borstvoeding geeft

Borstvoeding vraagt energie en vocht. Om tijdens de borstvoeding voldoende binnen te krijgen eet je van sommige producten uit de Schijf van Vijf net wat meer. Zo neem je meer noten of vegetarische keuzes, vet (halvarine of margarine) en volkorenbrood. Zorg er ook voor dat je voldoende drinkt. Veel moeders merken dat zij vooral aan het begin van de borstvoedingsperiode meer dorst hebben. Tip: zet standaard een glas water klaar om telkens als de baby drinkt zelf ook iets te drinken.

Borstvoeding & lijnen

Het is normaal dat je geleidelijk afvalt als je borstvoeding geeft. Lijnen is nu niet goed, omdat je dan niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je gezond eet dan kom je vanzelf weer terug op je oude gewicht.

Niet te veel cafeïne

Neem het liefste cafeïnevrije koffie en thee. Cafeïne kan je kind namelijk onrustig maken. Als je graag koffie drinkt, drink dan niet meer dan één kopje koffie per dag. Je kunt naast een kopje koffie nog ongeveer 2 koppen zwarte thee drinken of één glas cola. Drink je weleens energiedrank? Let daar mee op, want een blikje energiedrank bevat net zo veel cafeïne als een kopje koffie.

Alcohol

Het is het veiligst om geen alcohol te drinken zolang je borstvoeding geeft, want de schadelijke stoffen uit alcohol komen via de borstvoeding bij je kindje terecht. Heb je toch een keer zin in een glaasje alcohol? Neem dit glas dan vlak nádat je voeding hebt gegeven. Wacht na het alcohol drinken altijd 3 uur met voeden. Dan is je melk weer ‘schoon’.

Let op bepaalde kruiden, anijs en venkel

Normaal gebruik van keukenkruiden en specerijen (ook scherpe varianten) kan geen kwaad. Maar gebruik geen aloë, senna en kava kava. Schadelijke stoffen in deze kruiden kunnen overgaan in de moedermelk en mogelijk schadelijk zijn voor je kindje.

Wees verder voorzichtig met venkel en anijs. Kleine baby’s kunnen vrij snel meer van bepaalde plantengifstoffen uit venkel en anijs binnenkrijgen dan goed voor ze is. Daarom geldt het advies voor moeders die borstvoeding geven om geen venkelthee en anijsthee te nemen. Geef ook geen venkelthee en anijsthee aan baby’s, bijvoorbeeld tegen darmkrampjes. Een beschuit met muisjes of gewone venkel kan geen kwaad, daarin zitten veel minder plantengifstoffen dan in thee.

Darmkrampjes door voedingsinname tijdens de borstvoeding

Koolsoorten, uien, scherpe kruiden… Krampjes komen niet door wat jij als moeder eet, maar door de ontwikkeling van de darmen. Na 3 maanden zijn de krampjes over het algemeen over. Mocht je toch het idee hebben dat je kind reageert op wat je eet, dan is het een kwestie van uitproberen en afstrepen.

Borstvoeding & roken

Toch heeft borstvoeding, ook als je rookt, veel voordelen. Moedermelk bevat stoffen die de baby beschermen tegen allerlei infecties en die het immuunsysteem versterken. Lukt het je niet om te stoppen met roken, probeer dan in ieder geval om gedurende twee uur voor de voeding niet te roken. Het nicotinegehalte is dan op het laagste niveau. Als je rookt, rook dan buiten, niet onder een open raam en niet in bijzijn van je baby.

Translate »